Het gaat niet om de kosten

Toen wij in 2012 begonnen met Kerst Kransen, ons bedrijf met kerstpakketten, hadden we een voorzichtige opzet. We wilden de kosten zo laag mogelijk houden voor de werkgevers, zodat zij eerder geneigd zouden zijn om bij ons een bestelling te plaatsen. Eind 2012 bleek dat dit een compleet verkeerde aanpak was. We draaiden niet eens bijna quitte en zagen het aantal bestellingen stilstaan in de laatste maanden van het jaar, de tijd waarin de bestellingen binnen zouden moeten rollen. We gingen terug naar de tekentafel en ontdekten de fout. Alle bedrijven willen de kosten laag houden, maar bij de kerstpakketten is de laagste prijs niet wat de werkgever zoekt. De werkgever zoekt een manier om zijn medewerkers te belonen en te motiveren, en een fijne Kerst te wensen op een leuke manier.

Het geweldige jaar 2014

In 2013 werkten we ons idee uit en namen slechts 25 bestellingen van bedrijven aan die gemiddeld 50 pakketten per stuk afnamen. Daarna zetten we de rem erop omdat we wilden zien hoe dit zich zou ontwikkelen. Dat ging prima, dus in 2014 gooiden we de lijnen open en toen ging het heel hard. Alle bedrijven die in 2013 onze diensten gebruikt hadden, hadden dit laten weten aan andere bedrijven die reeds in maart contact zochten. Medio 2014 hadden we al een tweede loods die we moesten openen omdat we het aantal bestellingen niet meer aankonden. Op dat moment gebeurden er ook bizarre dingen. Werkgevers wisten dat we niet op de prijzen letten en dat we het vooral persoonlijk wilden maken en daarbij een enorm netwerk konden oproepen. Dit resulteerde in complete reizen in kerstpakketten, bonnen voor medicatie, een gratis af te halen pup en meerdere financial lease (rosfinance)  wagens waarvan de werkgever het eerste jaar compleet voor de kosten zou staan.

De pup en de financial lease zijn ons het meest bij gebleven, al zijn we na die tijd nog veel meer mogelijkheden gaan ontdekken die stuk voor stuk uitdagend geweest zijn. Het resultaat is dat we niet letten op de kosten. We hebben een prijsplafond meegekregen van een werkgever en daar blijven we onder, maar verder mag alles. Financial lease, honden, reizen, als het maar persoonlijk is en dat blijkt de sleutel te zijn. Alle werkgevers zijn het jaar na de bestelling bij ons teruggekomen voor nieuwe pakketten. Soms van maximaal 100 euro per stuk, soms 1000 euro. De sleutel is echter het zo persoonlijk mogelijk te maken, want dit hoeft helemaal niet duur te zijn Het is het goed luisteren naar de problemen en opmerkingen van de medewerkers om zo een goed beeld te krijgen van wat zij willen. Wanneer zij dit vervolgens via hun werkgever terugzien in een kerstpakket, is de kans groot dat er ineens een heel andere visie ontstaat op het bedrijf, waarbij er zeker meer motivatie en loyaliteit zal ontstaan. Dat werkt in twee richtingen en dat is een heel goede reden om vandaag nog contact met ons op te nemen.